Forsiden Om huset Historien om oss

Arkiv mned: oktober 2013

Søndagstur

Publisert: 20.10.2013 @ 11:56 Kategori: Hverdag Kommentarer: 2

Forrige søndag hadde vi et helt utrolig flott høstvær, og for en gangs skyld benyttet vi det til å gjøre noe gøy i steden for å male/skru/rydde/vaske/ beise :) Vi bestemte oss nemlig for å gå tur i lysløypen i Kopervik! Jeg har aldri vært der før, så Espen mente det var på tide og tok meg med på en ordentlig søndagstur :)

Syns det er så koselig med videoer som dette, men er helt tragisk dårlig til å redigere, haha. Men man blir i hvertfall ikke flinkere om man ikke prøver, så her er mitt forsøk.. :)

Tilbake til hverdagen

Publisert: 11.10.2013 @ 21:46 Kategori: Tur Kommentarer: 4

Ca et døgn siden vi landet på norsk jord, og det skal sies at det var utrolig godt å være hjemme igjen :) Vi har hatt en flott tur, men en hel uke var faktisk i det lengste laget. Det beste med å komme hjem var å kose med kattene igjen, og å sove i den myyyke sengen vår.
De siste dagene i Polen brukte vi på shopping og byvandring, rett og slett. Gdansk er en veldig fin by, og vi kunne ikke vært heldigere med været.

Må innrømme at det var litt hardt å begynne rett på jobb igjen i dag, men det fine er at nå er det helg! :)

Reserved for Wizz XXLong, haha! (må bare nevne for de som ikke allerede vet det; jeg er 1.48m!)

Gatelangs i Gdansk

Publisert: 06.10.2013 @ 22:05 Kategori: Tur Kommentarer: 4

Idag har vi brukt dagen på byvandring. Været har vært helt herlig - overskyet, men mye varmere enn tidligere, så da passet det fint :-)

Stikkord:

Dag 2, og jeg klarte å miste lommeboka mi!

Publisert: 05.10.2013 @ 23:30 Kategori: Tur Kommentarer: 1

Idag startet dagen med SubWay til frokost, før vi fikk oss en taxi til Fashion House Outlet Senter. Den første butikken vi gikk inn i var en Outlet Nike-butikk, og jeg storkoste meg. Fant meg 2-3 treningstights, og Espen såg på sko. Da jeg skulle gå inn i et prøverom merket jeg at jeg ikke gikk og bar på lommeboken min slik jeg hadde gjort tidligere! Herregud, hjertet mitt sank ned i magen, og det gikk kaldt og varmt om en annen gjennom hele meg. Lommeboken min med 1000 Zloty (ca 2000NOK), alle kortene mine og ikke minst mobilen min!! Fortvilet spurte jeg en av de ansatte om di hadde funnet den, men fikk et nei. Jeg hadde på følelsen av at de ikke helt forsto hva jeg spurte etter, så jeg gav ikke helt opp, og jeg spurte flere ganger. Espen prøvde også å ringe meg, men typisk nok var telefonen min på lydløs. Jeg såg for meg at noen hadde funnet lommeboken min og virkelig gjort et kupp; både kontanter og en iPhone 5. At kontantene var borte var ikke min største bekymring, og Visakortet kan jeg tross alt ringe til banken å få sperret. Det var helst telefonen min jeg var fortvilet over at var borte.
En siste gang gikk jeg til betjeningen å spurte etter "My phone, and my money. I've lost them, maybe you have found it? My wallet??" Så var det som om det gikk opp et lys for dama i kassa, "Ahaa!! Do you mean this one?" Så gikk hun bak på et lite lager og kom ut igjen med lommeboka mi. He-rre-GUD om jeg var lettet! Det er heller ikke første gang jeg mister korter og kontanter, og i tillegg får dem tilbake igjen. Vimsehodet selv med alt for mye gullhår i ræva. FJOH!! Så nå har jeg gått til innkjøp av en veske, slik at jeg slipper å legge ting fra meg akkurat der jeg står ;-)

OutletSenteret var ellers veldig bra. Mange butikker, og 30-70% avslag på alt. Det kan man like! Mye sport- og villmarksbutikker, men absolutt verdt å få med seg om man først er i Gdansk. Veldig koselig, og det ser ut som mange små fargerike hus som ligger vegg-i-vegg.

Fant fort ut at det faktisk var Espen som har fått mest innkjøp idag, så da var det rett ut på hotellets nermeste kjøpesenter for å finne litt mer til meg også, haha.

Nå har vi tatt kvelden på hotellrommet, etter at vi har vært ute å spist en "dyr" middag. Espen hadde kylling, og jeg hadde andebryst. Kjempegodt! Og må si at maten her er mye bedre enn maten på Mallorca, der vi var i fjor. Dessuten er det ganske gøy å kunne gå på en litt finere resturant å ha både middag og øl/drikke for to personer for under 100 norske kroner, altså :)

Første dag i Polen

Publisert: 04.10.2013 @ 22:41 Kategori: Tur Kommentarer: 8

Turen hit gikk over all forventning! Flyet lettet fra Helganes 20:45, og bare 75 minutter senere landet vi i Polen. Bagasjen kom fort, og straks vi hadde tatt ut litt kontanter fikk vi tak i en taxi som skulle kjøre oss til hotellet. Turen fra flyplassen til hotellet gikk også i en susende fart, opp i 140 km/t, faktisk! haha... Litt dyrt var det i grunn også, men det er vel ikke annet enn å forvente når vi tok den første taxisjåføren som bød seg, uten at vi spurte om pris først. Men vi var egentlig bare glade vi kom helskinnet frem etter en slik rallytur ;-)
Vi bor på Hotel Mercure i Gdansk, og for å være ærlig er det faktisk finere enn hva bildene sier! Veldig staselig og flott hotell, med fine rom, stor dusj, gratis WiFi og gratis Safe. Det eneste vi kan si noe på er at sengene er i det hardeste laget.

Idag har vi egentlig bare gått rundt for å orientere hva som er i området. Litt byvandring og litt mer senter-vandring. Shopping har det blitt veldig lite av, har faktisk kun kjøpt meg to klesplagg, men som sagt var vi helst ute på oppdagelsesferd i dag. Vi skal tross alt være her en hel uke, så vi har det ikke travelt.

Mat og drikke er uten tvil det som er billigst her. Klær vi har sett på i dag, er på butikker som HM og Vero Moda og andre vi har hjemme i Norge, og der er prisene ca de samme. Men i morgen skal vi ta taxi til et outletsenter 7km utenfor Gdansk, så vi håper på å finne noen skatter der! Vi har kun pakket med oss de klærna vi reiste i, så vi må nesten shoppe uansett om vi finner noe eller ei. ;-)

Nedtelling

Publisert: 02.10.2013 @ 19:02 Kategori: Tur Kommentarer: 5

Dagen i dag begynte helt forferdelig. Jeg klarte nemlig å forsove meg, og jeg kom 30min for sent på jobb. Ikke gøy når det var jeg som skulle åpne butikken! Så dersom du hadde planer om å komme innom 7Eleven for å hente morgenkaffen din mellom 06 og 06:30 idag, så beklager jeg at du kom til låst dør.. Ufattelig pinlig, og jeg stresset som et helsikke, men heldigvis tok sjefen det fint og sa at det kan skje den beste. (......)
Men! Nå har jeg endelig fått ferie! I morgen reiser vi til Polen, og det skal bli så fint med en uke hvor ingenting som har med jobb, hus, oppussing eller regninger skal så mye som bli tenkt på. Frem til da skal vi rydde og vaske i huset, vaske klær, lage middag og ikke minst pakke. Det er ikke noe gøy å komme hjem til rotete hus etter en tur/ferie, så det er bare til å stå på ;-)